Головна     |     Контакти     |     Новини та події     |     Де купити?     |     Каталог     |     Інтернет-замовлення     |     Реалізовані проєкти     |     Артисти     |     Вакансії




Native Instruments TRAKTOR – революція цифрового діджеїнгу


Можливо це важко собі уявити, але багатьох аспектів діджеїнгу, які використовуються в 2021 році, 20 років тому просто не існувало. Зараз діджеєм може стати практично кожен – завдяки функціональним можливостям, які з’явилися разом з програмним забезпеченням TRAKTOR від Native Instruments.

В певний момент, з розвитком прогресивних технологій, зручність їх використання стає настільки буденною, що ми просто забуваємо, як було до цього. Це приблизно так само, як пригадати, що було до того, як з’явилися смартфони та додатки для соціальних мереж. Так, ніби все це було в якомусь іншому житті. Згадайте, наприклад, коли ви востаннє орієнтувалися на місцевості за допомогою паперової мапи чи читали новини в паперових газетах. Так само пригадайте, коли ви востаннє намагалися діджеїти, не побачивши попереднього перегляду форми сигналу свого треку на екрані, разом з його назвою? Чи доводилося вам читати останні кілька тактів пісні, перш ніж вона закінчиться? А ви можете пригадати той час, коли все це було просто неможливо? Протягом останніх двох десятиліть софт TRAKTOR вніс у життя діджеїв стільки змін, що й справді легко забути, наскільки революційним став цей додаток, практично сформувавши мистецтво діджеїнгу у сучасній його формі. В цій статті ми розглянемо деякі з таких новаторських інструментів TRAKTOR та познайомимося з розробниками та діджеями, які втілювали їх у життя.







 

Бачимо звук

Хоча цифрова візуалізація звукових доріжок вже давно є звичною функцією в програмному забезпеченні для музичного продакшну, лише після появи TRAKTOR вона стала також нормою для інструментарію діджеїв. Фактично, попередній перегляд форми сигналу, який показує користувачеві майбутні зміни в музичному матеріалі, що міститься в цьому треці, став однією з визначальних функцій першої ітерації цієї платформи.

Фрідеманн Беккер є менеджером з продукції Traktor і керує розробкою цього софту від самого початку.

«Native Instruments була компанією, яка створювала програмне забезпечення для музичних продюсерів, яке взаємодіяло з середовищами цифрових студій звукозапису або DAW, – каже він. – Тому це було цілком очікувано, що в програмі Native Instruments для діджеїв має з’явитися подібна візуалізація форми хвилі. Але я думаю також, що цю унікальну можливість ви могли отримати тільки від Native Instruments. Попередній перегляд того, як пісня розвиватиметься у майбутньому, з усіма сплесками її і паузами, коли вступить біт, а коли басова лінія – от що цікавило діджеїв. І в традиційній сонограмі побачити все це було б не так вже й просто. Тому цілком логічно було додати різні кольори для відображення відповідних частот та амплітуди сигналу».








 

Зациклювання

Більшість сучасної музики побудована на повторенні, а особливо тієї електронної музики, яка грає в діджейських сетах. Незалежно від того, чи це хіп-хоп, диско, дабстеп, техно чи будь-яка інша форма танцювальної музики, абсолютна більшість треків заснована на повторюваних моделях. Насправді, самі витоки діджеїнгу, як форми мистецтва, починаються зі спроби відокремити циклічний семпл від запису та повторити його. Згадайте Кула Герка, який жонглював біт-брейками, зародивши хіп-хоп, або Рона Гарді, який поєднував диско-лупи на початку становлення хаус-музики. У той час як музичні продюсери вже могли семплувати, редагувати та переставляти треки у своїх студійних творах, діджеям потрібно було все планувати заздалегідь, мати подвійні копії 12-дюймових дисків та неабияку спритність, щоб виокремити кілька тактів аналогової платівки в танцювальний біт.

На початку 2001 року компанія Red Sound випустила Cycloops, пізніше названий C-loops – пристрій, який міг визначати BPM темп пісні, створювати циклічне аудіо фіксованої довжини та плавно відтворювати його в такт з оригінальною програмою. Це було набагато простішим та більш адаптованим рішення для створення лупів “на льоту”, але воно не було ідеальним. Визначення BPM було не завжди точним, підключення його до пульта теж викликало певні труднощі, і хоча цей пристрій був відносно невеликим і портативним, він все ж важив як ноутбук або приблизно 15-20 вінілових платівок. Ось тут NI й взялися за вирішення цієї задачі.

Так, точно визначати BPM музичного треку може не тільки TRAKTOR, але Беккер і його команда в Native Instruments вже міркували над тим, як у подальшому розвивати цю можливість.

«Ми зрозуміли, що знаючи точний до однієї тисячної BPM темп, ми могли б отримати надзвичайно точний луп в будь-якій точці треку, навіть у середині такту, – розповідає він. – І я думаю, що це насправді був набагато більш революційний винахід, ніж автоматична синхронізація, яка з’явилася пізніше. Адже синхронізацію двох записів міг зробити будь-хто, а от циклічного відтворення лупів не було».

Раптом перед діджеями відкрились величезні творчі можливості. Вони могли виділити і захопити частину треку до того, як він закінчиться або зміниться; вони могли скоротити його, щоб зосередитися на якомусь одному моменті; і найголовніше, вони могли приймати ці рішення в режимі реального часу, імпровізуючи та творчо реагуючи на музику та реакцію на танцполі. Беручи безпосереднє натхнення з витоків діджеїнгу та танцювальної музичної культури, TRAKTOR значно розширив творчі можливості, доступні тепер для сучасних діджеїв.







 

Фізичне керування

Немає сумніву, що діджеїнг – це фізичне, тобто тактильне виконання. Від самого початку такі діджеї, як Ларрі Леван, вищезгадані Рон Гарді та Кул Герк, а також незліченна кількість інших артистів на дискотеках Black і LGBTQ взяли під свій контроль фізичні медіа та маніпулювали музикою для розкачування танцювальних майданчиків. Сьогодні, в епоху, коли технології радикально змінили доступні нам інструменти, ця форма мистецтва все ще тримається на подібних ефектах. Тож, хоча TRAKTOR розпочинався як суто програмний інструмент для відтворення цифрових файлів, його природна еволюція йшла в напрямку фізичного контролю.

Як і багато інших продуктів NI, TRAKTOR виник із фундаментальних будівельних блоків REAKTOR. Беккер і його команда адаптували доступні інструменти з REAKTOR для відтворення треків та виявлення біту, а також основні компоненти мікшерного пульта, такі як еквалізація і фейдери. REAKTOR також пропонував інструменти для зовнішнього керування через MIDI, що Беккер й запланував від самого початку.

«Ми вважали неправильним відправити діджея на сцену лише з комп’ютерною клавіатурою та тачпадом для керування його сетапом, – пояснює він. – Експресивний діджеїнг потребує постійного фізичного контролю. Саме тому Traktor від самого початку мав одну з найпотужніших інтеграцій MIDI мапінгу на той час – його можна було використовувати практично з будь-яким доступним MIDI контролером».

У 2003 році TRAKTOR ще більше розширив ці можливості керування, повернувшись до основного джерела керування музикою для діджеїв – програвача. Команда NI дозволила контролювати цифрові файли з вінілу, запропонувавши тоді радикальну технологію, розроблену в Нідерландах. Амстердамський N2IT нещодавно вперше впровадив цифрову систему керування вінілом (DVS). Завдяки внескам від власників лейблів Plus 8 та діджеїв Річі Готіна та Джона Аквавіви, в 2002 році N2IT у співпраці з Stanton випустили Final Scratch FS1. Потім до цього партнерства приєдналась і компанія Native Instruments, і так з’явився TRAKTOR Final Scratch, який об’єднав інновації з обох платформ. Завдяки цій розробці діджеї могли поєднати звичне інтуїтивне керування справжнім програвачем з гнучкістю та глибиною, яку пропонує спеціально налаштований MIDI контролер.

З пізнішими версіями TRAKTOR ці можливості продовжували розширюватися, і серед варіантів керування цим програмним забезпеченням з’явились навіть цілі веб-сайти та серії пристроїв від сторонніх виробників. Але у Беккера та його команди ідеї не вичерпувались, і постала нова мета – створення спеціального апаратного пристрою керування TRAKTOR.

«MIDI має чимало компромісів та забезпечує не надто високу роздільну здатність, – каже Беккер. – Тому ми вирішили створити власні контролери для забезпечення набагато тіснішої інтеграції з софтом».







 

Оскільки основні функції відтворення TRAKTOR вже досить добре працювали з вініловим контролером, а мікшування забезпечували спеціальні мікшери, при розробці свого першого апаратного пристрою команда NI зосередилась на таких специфічних для цифрового діджеїнгу функціях, як контрольні точки, зациклювання лупів та ефекти. Перша версія пристрою KONTROL X1 вже була на стадії розробки, коли до команди NI приєднався Майкл Кочинський, який тепер є керівником цього проекту.

«Контролер мав концепцію з горизонтальною розкладкою, – згадує він. – Фрідеманн познайомив мене з цим картонним макетом, і оскільки він був зайнятий програмним забезпеченням, він дав мені можливість допрацювати його та продемонструвати деяким артистам».

Показавши пристрій першим користувачам TRAKTOR, включно з Річі Готіном, Крісом Лібінгом та Алексом Кіддом, він переконався, що вертикальний дизайн є більш практичним варіантом для і без того захаращеної діджейської будки. З цього моменту постало питання про те, скільки елементів керування можна було б включити та яким програмним функціям надати пріоритет.

«Коли я згадую наші проєкти, то здається, що всі концепції ескізів були жахливо намальовані в “пейнті”, – згадує Кочинський. – Але готовий продукт сподобався людям з самого початку. Я думаю, що це був один із найбільш продаваних контролерів TRAKTOR. Ціна, звичайно, також сприяла цьому, але тоді й справді не було ніяких альтернатив».

«Це був ідеальний контролер для домашніх та клубних вечірок, або ж для корпоративних заходів. Але професійні діджеї, які багато подорожують, полюбили його за компактність, надійність та міцність – він справді не ламався. Більшість діджеїв зі списку “A” почали використовувати його, а потім і їхні підписники, і так далі».









 

Синхронізація

Про цю інноваційну технологію написано чимало статей. Деякі нехтують нею, інші творчо використовують її (а деякі роблять і те й інше!), але беззаперечним фактом є те, що ця функція суттєво вплинула на увесь лайв діджеїнг. З усіма інноваціями та креативними можливостями, згаданими вище, приходить неминуче питання – синхронізувати чи ні.

Техно-діджей і продюсер Кріс Лібінг був одним з перших, хто не сприйняв введення цієї нової функції, сказавши:

«Наші з Фрідеманном погляди розійшлись вперше, коли він придумав ідею автоматичної синхронізації дек програвачів. Це означає, що ви раніше мікшували треки, але потім ви натискаєте одну кнопку, яка автоматично синхронізує їх. Знаєте, це була справді велика річ. Це був дійсно великий крок. І я не був готовий до цього кроку. Я сказав тоді щось типу: “Ви не можете цього зробити, ми не можемо цього зробити, бо ніхто більше не сприйматиме це програмне забезпечення всерйоз!”, – згадує він. – І досі ще є люди, які так думають. Але Фрідеманн, будь він нам всім здоровий, зміг переконати мене у протилежному. Я думав про це деякий час, а потім знову зв’язався з ним і сказав, що якщо ми це зробимо, нам потрібно зробити підтримку чотирьох дек. Тому що якщо у вас є чотири деки, автоматична синхронізація насправді буде потрібна для виконання також й інших речей. Наприклад, ви можете зациклити щось у третій деці, інший звук у четвертій деці…»

Розвиток чотиридекового мікшування в TRAKTOR мав різко розширити можливості всіх згаданих інноваційних технологій – від зациклювання, фізичного керування та відображення форми сигналу до синхронізації ефектів тощо. Таким чином TRAKTOR здійснив ще один величезний крок уперед.







 

Демократизація діджеїнгу

Програмне забезпечення для діджеїв, яке працює на більшості доступних комп’ютерів, безсумнівно, зробило цей вид мистецтва доступним для широкого кола користувачів. На початку 2000-х років персональні комп’ютери почали виконувати багато задач діджеїнгу, де дорогі програвачі та вінілові платівки були недоступні. І що ще важливіше, для багатьох початківців, які не могли дозволити собі одразу зробити значні інвестиції в своє власне музичне обладнання, цифровий діджеїнг за допомогою програмного забезпечення на кшталт TRAKTOR став реальною можливістю поринути у це мистецтво.

«Я знаю чимало країн, де у людей немає можливості влаштовувати гучні вечірки чи купувати дороге діджейське обладнання, – каже Беккер. – І там люди грають підпільні сети на своїх ноутбуках. І тут на до помогу приходить Traktor. А також стане у нагоді молодим людям, які хочуть зрозуміти, що таке діджеїнг».

Річі Готін також добре усвідомлює надзвичайну демократичність таких інструментів, як TRAKTOR.

«Цифрові системи відтворення стали ключовою частиною зростання світової електронної музичної сцени з початку 2000-х років, – говорить він. – Можливість відтворювати цифрові файли у ваших діджейських сетах прискорила запровадження онлайн-сервісів для завантаження цифрової музики, що змінило баланс сил у розповсюдженні музики. І раптом відібрані найкращі лімітовані випуски вінілових копій стали доступні не тільки у кількох в світі магазинах для елітних діджеїв, а й на платформах для завантаження музики, які дали рівні можливості будь-кому в Інтернеті також купувати та програвати ці треки. Впровадження цифрової музики та виконавських інструментів було основою швидкого зростання нашої сцени за останні двадцять років».

Цей аспект є безперечним – завдяки TRAKTOR набагато більше людей, ніж будь-коли раніше, змогли спробувати себе у діджеїнгу. І нехай ви й не обов’язково досягнете таких вершин успіху, як Готін і Лібінг, або навіть і не вийдете на сцену, але багато, багато голосів у світі музики з’явились завдяки першим крокам, зробленим у TRAKTOR.

До створення TRAKTOR також було залучено чимало артистів, каже Беккер.

«TRAKTOR – це спільна робота і спільні заслуги багатьох людей. Я глибоко вражений і вдячний, коли згадую, як багато людей працювали над Traktor за ці 20 років, вкладаючи в цей продукт всю свою пристрасть, присвятивши йому своє життя – і як розробники, і як діджеї».

З різноманітними підходами до діджейської виконавської майстерності, з різними поглядами на жанри, техніки, мистецтво та технології суперечки між традицією та новаторством триватимуть завжди. Але для Traktor протягом 20-ти років існування, від самого моменту його створення, в центрі уваги завжди був прогрес.

Джерело