Головна     |     Контакти     |     Новини та події     |     Де купити?     |     Каталог     |     Інтернет-замовлення     |     Реалізовані проєкти     |     Артисти     |     Вакансії




Переваги використання сабвуферів у концертному звукопідсиленні








 

Крістоф Анет


Ніщо не може зрівнятися з відчуттям, коли бас-барабан б’є прямо в груди, а електронні басові лупи вібрують у всьому вашому тілі. Але такий потужний вплив низьких частот – не єдина вагома причина, щоб додати сабвуфери до вашої системи звукопідсилення. У цій статті ми розглянемо переваги використання сабвуферів у концертному звукопідсиленні, а також найкращї способи їхньої інтеграції до загальної звукової системи.

Про ці та інші переваги використання сабвуферів у концертному звукопідсиленні, а також найкращї способи їхньої інтеграції до загальної звукової системи читайте у статті на нашому сайті.

Як ми чуємо низькі частоти

Діапазон частот людського слуху становить від 20 до 20 000 Гц. Через дуже довгі довжини хвиль звуку низьких частот наш мозок не може локалізувати його ні за різницею в часі, ні за інтенсивністю, як це відбувається з рештою звуків чутного нам спектру. Зі старінням організму його слухові здібності на низьких частотах залишаються незмінними, тоді як у високочастотному спектрі вони помітно послаблюються.

Та наші кістки також передають звуки низької частоти, це явище називається “кістковою провідністю”. І пересічній людині важко відрізнити звук, що поширюється в його кістках від звуку, який надходить повітрям через слуховий прохід.







*Рис.1*
Поширення звуку через кістки
Поширення звуку у повітрі



 

Що означає термін “низькі частоти”



 
Дозвукові низькі частоти
 
Нижче 16 Гц
 
Не чутні людиною
 
Дуже низькі частоти
 
16 – 40 Гц
40 – 80 Гц

 
Найнижча чутна октава
Музичні інструменти: бас-барабан, інструменти басового регістру
 
Низькі частоти

 
80 – 160 Гц
160 – 320 Гц

 
Нижній регістр піаніно
До першої октави
 
Середні частоти
 
320 – 1280 Гц
 
Музичні інструменти середнього регістру (дві октави)
 
Верхні середні частоти
 
1280 – 2560 Гц
2560 – 5120 Гц

 
Гармоніки низького порядку більшості музичних інструментів
Октава найвищої чутливості для людського вуха
 
Високі частоти

5120 – 10240 Гц

Яскравість звучання та обертони
 
Найвищі частоти

10240 – 20480 Гц

Найвищі гармоніки, нечутні для людського вуха вище 20 кГц
 
 
 

Отже, якщо основні портальні гучномовці вашої системи здатні відтворювати низькі частоти принаймні до 80 Гц, типові сабвуфери забезпечуватимуть відтворення звуку у трьох нижніх октавах. Тому активні сабвуфери QSC мають частоти кросовера 80 Гц та/або 100 Гц.

Переваги використання сабвуферів

Добре сконструйований високоефективний сабвуфер значно поглиблює враження від прослуховування живої музики, і на це є різні причини.

Виявлення прихованих раніше звуків

АЧХ більшості двосмугових систем починає помітно спадати вже на 50 Гц, тоді як якісний сабвуфер відтворює частоти до 30 Гц або й нижче. А це означає, що ви чутимете найнижчі октави звучання великого органу, бас-барабана, шестиструнної бас-гітари або драматичних спецефектів.

Додатковий запас підсилення для основних портальних систем

У багатьох PA системах, коли їхні гучномовці наближаються до максимального SPL, НЧ вуфери часто досягають свого максимального зміщення, і виникають спотворення. А сабвуфери можуть з легкістю впоратися з такими низькими октавами, оскільки вони завжди мають більші динаміки, розраховані на вищу потужність та довший хід їхньої котушки. Коли сабвуфер обробляє частину спектру основних PA систем, портали можуть працювати на вищих SPL, з більшою динамікою та нижчим рівнем спотворень, оскільки їх смуга відтворення звужена. Для цього потрібно використовувати кросовери – схеми електронної фільтрації, що розділяють аудіосигнал на два або більше частотних діапазонів для надсилання їх на окремі гучномовці. Всі активні гучномовці та сабвуфери QSC мають вбудовані кросовери.

Точне відтворення низькочастотного спектру

На відміну від величезної кількості повнодіапазонних систем більшість якісних сабвуферів мають меншу тенденцію до забарвлення вихідного сигналу. Точне відтворення музичних програм залежить від ширини динамічного діапазону, багатства гармонік та високого запасу підсилення. Тому якісні сабвуфери можна поєднувати з будь-якою моделлю гучномовців, але при цьому важливо, щоб основні гучномовці і сабвуфери мали однакову частоту кросоверів для плавного поєднання їхнього звучання.

Більше варіантів розташування

Будь-яка комбінація широкосмугових систем та сабвуферів має набагато простіші варіанти розташування, ніж великі повнодіапазонні системи. Люди часто недооцінюють критичність впливу правильного розташування акустичних систем на їхнє звучання. Існує ряд простих правил розміщення сабвуферів у приміщенні, описаних в окремій статті.

Способи інтеграції сабвуферів до вашої PA системи


Метод кросовера

Стандартним методом інтеграції сабвуфера до PA системи є надсилання сигналу з основного виходу мікшерного пульта на кросовер, який розділяє сигнал на кілька частотних діапазонів і надсилає кожну смугу на відповідні підсилювачі та гучномовці. У разі використання активних акустичних систем вихідний сигнал мікшерного пульта подається на сабвуфери, а вже відфільтровані вбудованим кросовером виходи сабвуфера надсилаються потім на основні гучномовці.

Перевагою такого методу є його простота. Після налаштування загальної PA системи звукорежисеру вже не потрібно окремо регулювати сабвуфери. Однак, якщо при цьому не використовувати хай-пас фільтри або ФВЧ на окремих каналах, основний мікс може стати брудним та втратити чіткість та ясність звучання.

Метод мікшування через аукс шину

Протягом кількох останніх років був розроблений метод мікшування сабвуферів через окрему пост-фейдерну аукс шину. Докладніше цей метод описаний в цьому відеоролику.

При такому підході будь-які зміни положення фейдера окремого каналу призведуть до відповідної зміни рівня сабвуфера, так само, як у “методі кросовера”. У більшості випадків сабвуферний мікс включатиме лише канали зі значним низькочастотним вмістом, наприклад, бас-гітару, барабани, електронні басові семпли тощо. Основною перевагою цього методу якраз і є те, що він таким чином запобігає утворенню низькочастотної “каламутності” звучання основного міксу.

Висновки

Крім технічних вдосконалень наявність сабвуферів у вашій звукопідсилювальній системі створює абсолютно новий вимір звучання музики. Гарний сабвуфер не повинен звучати гулко чи нав’язливо, натомість він має додавати відтворюваному звуку енергійності, глибини та масивності, розкриваючи нові нюанси звучання та створюючи більш емоційні враження від прослуховування музики.

Більшість сабвуферів розраховані на роботу з частотами нижче 100 Гц, забираючи з основної PA системи найглибші баси. Хоча це і не завжди дозволяє помітно збільшити гучність основних портальних гучномовців, але завантаживши їх, ви неодмінно отримає більш чітке та повне звучання всієї звукової системи.

Повну версію цієї статті читайте англійською в блозі QSC.