Головна     |     Контакти     |     Новини та події     |     Де купити?     |     Каталог     |     Інтернет-замовлення     |     Реалізовані проєкти     |     Артисти     |     Вакансії




Корисні ґаджети для звукоінженера


Що бажано мати у своєму арсеналі кожному звукорежисеру? Чи ви працюєте на локальних концертах, чи їздите в тури, проводите звукозапис у професійній студії чи у себе вдома, деякі корисні ґаджети вам можуть стати у нагоді. А ситуації бувають різні: підключення несумісних пристроїв, виявлення та усунення несправностей, вирішення цілого ряду інших проблем, які можуть виникнути у світі проаудіо, і справжній професіонал має бути готовий до цього.

Про ґафу та робочі рукавички на карабіні ви й так знаєте, а тут ми розглянемо різні корисні пристрої та аксесуари, які пропонує звукоінженерові каталог РеалМюзік.

DI-бокси: пасивні та активні










 
Напевно, найбільш використовуваною “паличкою-виручалочкою” є директбокс або DI-бокс, що буквально означає “коробка для прямого підключення”. Цей пристрій приймає несиметричні сигнали від музичних інструментів, наприклад, гітари чи синтезатора, та перетворює їх на симетричний сигнал, придатний для передачі по довгих кабельних лініях та підключення до мікрофонних входів мікшерів, стейджбоксів чи аудіоінтерфейсів. Директбокси бувають одноканальні, стерео, багатоканальні, активні або пасивні.

Пасивний DI-бокс має спеціальний трансформатор з досить високим співвідношенням кількості витків обмоток, 10:1 або 12:1. Це означає, що він знижує напругу сигналу з інструментального рівня (номінально -20 дБu) до мікрофонного рівня (близько -40 дБu). Завдяки великій кількості витків первинної котушки трансформатор має достатньо високий вхідний імпеданс (близько 150 кОм), який чудово підходить для електронних інструментів, таких як синтезатори, драм-машини, діджейські пульти тощо. Однак, часто цього значення замало для нормальної роботи з електрогітарами та басами, для яких потрібне навантаження щонайменше у 250 кОм, а в ідеалі — набагато вище. Для цих видів інструментів вам потрібно використовувати активні директбокси.

Дуже важливлою перевагою трансформатора є забезпечення ним електричної або гальванічної ізоляції між джерелом та приймачем сигналу. Прямого електричного з'єднання між вхідними та вихідними колами DI-бокса немає, і сигнал передається від первинної до вторинної обмотки трансформатора лише через коливання магнітного поля. Отже, пасивний DI-бокс захищає джерело сигналу від, наприклад, напруги фантомного живлення, яка цілком може бути присутньою на XLR-кабелі, підключеного до виходу директбокса.

Прикладом бюджетних пасивних DI-боксів можуть бути моделі ART: одноканальний PDB, двоканальний dPDB або чотириканальний PDB4. Старшими професійними моделями ART є ZDirect та Dual ZDirect.

Дорожчі райдерні DI-бокси, визнані за стандарт у всьому світі, пропонують Radial Engineering: одноканальний ProDI або двоканальний ProD2. Топові моделі Radial оснащені дорогими трансформаторами Jensen — це JDI та JDI Stereo.

Активні DI-бокси містять активну електроніку, яка забезпечує набагато вищий вхідний імпеданс у порівнянні з пасивними трансформаторними, порядка 1 МОм. Це вже добре підходить для підключення виходів датчиків електрогітар та басів. Підсилювачі активної електроніки потребують живлення від батареї або фантомного живлення, яке подається через мікрофонний кабель.

Більшість активних DI-боксів також містять вихідний трансформатор, але трапляються і дешевші безтрансформаторні моделі, які не забезпечують згаданого вище електричного захисту.

Перевірені бюджетні варіанти від ART — це двоканальний dADB або професійні XDirect та Dual XDirect. Абсолютно райдерними активними DI-боксами є Radial Pro48, J48 та J48 Stereo. Дуже зручним також є новий активний інлайн-директбокс sE Electronics DM3, про нього читайте в окремому огляді.

Крім своїх основних функцій переважна більшість DI-боксів пропонують ще деякі опції та налаштування, як-от вхідні атенюатори, перемикачі розриву землі, наскрізні виходи, які дозволяють розгалужувати вхідні сигнали, наприклад, для надсилання на мікшер, а також для підключення до інструментального підсилювача на сцені.

Складніші моделі можуть також мати додатковий несиметричний вихід або моно мікс-вихід для стерео модифікацій. Деякі з них розроблені спеціально для підключення телефона чи ноутбука (про них йтиметься далі), або навіть для вінілового програвача, як-от Radial J33. Інші специфічні моделі можуть включати гітарні преампи та схеми емуляції підсилювачів і кабінетів тощо, як, наприклад, Radial JDX.

Пасивні директбокси ви навіть можете використовувати задом наперед, адже трансформатору всеодно, у якому напрямку пропускати сигнали. Це не ідеальний варіант, радше аварійно-запасний, за потреби ви можете скористатися ним, але для задач реампінгу існують спеціальні рішення, про них йтиметься далі.




Гальванічні розв'язки











 
Пристрій гальванічної розв'язки дуже схожий за своєю концепцією та реалізацією на пасивний DI-бокс, але він забезпечує той самий рівень на виході, що й на вході, тому трансформатор має коефіцієнт 1:1. Електрична або гальванічна ізоляція між джерелом і приймачем сигналу потрібна не тільки для захисту обладнання, а ще й для запобігання шуму контуру заземлення, тому ці пристрої також часто називають “вбивцею шуму”. Також цей пристрій конвертує формати сигналу, несиметричні на симетричні, чи навпаки.

Більшість боксів гальванічної розв'язки є двоканальними. Так само, як і у випадку з пасивними DI-боксами, дорожчі моделі зазвичай мають якісніші трансформатори, які вносять менше спотворень, особливо на низьких частотах, і здатні працювати з вищими рівнями сигналу. До популярних моделей належать ART CleanBox‑II, CleanBoxPro і DTI, причому останні є особливо універсальними, оскільки мають кілька варіантів конекторів для різних форматів.





Мультимедійні директбокси

 









 
Іноді трапляються випадки, коли до професійного аудіообладнання потрібно підключити звукові пристрої домашнього користування, мобільні ґаджети, діджейські пульти, мультимедійні пристрої тощо. Таке обладнання зазвичай має несиметричні з’єднання з номінальним рівнем сигналів –10 дБV (це приблизно –8 дБu), тоді як професійне обладнання використовує симетричні сигнали з номінальним рівнем +4 дБu. Цю різницю рівнів майже у 12 дБ та несумісність форматів з’єднань здатні узгодити спеціальні активні пристрої, наприклад ART AVDIRECT або Radial Pro AV1 чи ProAV2

А якщо вам потрібно підключити ваш комп'ютер до звукопідсилювальної системи прямо через USB шину, для цього існують спеціальні рішення, які, по суті, є простими USB-аудіоінтерфейсами, наприклад ART USBDI чи Radial USB-Pro. Ба, більше, для під'єднання мобільних ґаджетів доступні навіть Bluetooth-бокси, як-от ART BTDI, але це вже швидше зі сфери інсталяційного звуку.





Мікрофонні сплітери









 
Часто виникає потреба розділити вихід з мікрофона між двома чи більше окремими пристроями. На концертах це може бути розділення сигналів для мікшування основного портального звуку та сценічних моніторів, або ж для окремого мікшування трансляції чи багатоканального запису. У студії ж можна розділити мікрофонний сигнал на різні преампи. Для цього використовується сплітер зі спеціальним трансформатором, який зазвичай має одну первинну обмотку та дві (або й три) вторинні, з коефіцієнтами 1:1:1(:1), це означає, що всі виходи будуть того ж рівня, що і вхід.

Оскільки фантомне живлення є напругою постійного струму, воно не може пройти через трансформатор, тому всі мікрофонні розгалужувачі мають роз’єм «прямого виходу», який підключається безпосередньо до вхідного роз’єму мікрофона.

Оскільки фантомне живлення є напругою постійного струму, воно не може проходити через трансформатор, тому всі мікрофонні сплітери мають роз'єм “прямого виходу”, який заведений безпосередньо до основного мікрофонного входу (точно так само, як лінкований чи наскрізний вихід в DI-боксі), з якого й подається фантомне живлення. Первинна обмотка трансформатора також підключена до мікрофонного входу, а через вторинні обмотки вже можна забезпечити незалежні, електрично ізольовані виходи.

Кожна вторинна обмотка зазвичай має власний екран Фарадея в трансформаторі, підключений до контакту 1 відповідного XLR-виходу, і зазвичай для кожного виходу є окремі перемикачі розриву заземлення, які замикають або розв'язують окремі вихідні екрани з корпусом мікрофона чи іншого джерела сигналу.

Знову ж таки, дорожчі мікрофонні сплітери оснащені якіснішими трансформаторами, які створюють менше спотворень і можуть працювати з більш гучними сигналами. Типовими прикладами є моделі ART: компактні Splitcom PRO та Splitmix IV, а також восьмиканальні S8 та S8 3-way. Моделі сплітерів Radial доступні під замовлення.

Як і у випадку з DI-боксами, існують також активні версії мікрофонних сплітерів, але, як правило, це багатоканальні стейджбокси зі своїми мікрофонними попередніми підсилювачами та джерелом фантомного живлення.





Реамп-бокси

 









 
Реампінг — це доволі популярна техніка музичного продакшну, за якої записаний напряму (через DI-бокс, а не через підсилювач) трек інструмента повертається на підсилювач та кабінет у студії, а потім акустичний звук із цього підсилювача знімається мікрофоном і перезаписується на нову доріжку.

Вихідні сигнали більшості мікшерних пультів і аудіоінтерфейсів є симетричними сигналами лінійного рівня, а для гітарного підсилювача чи педалі потрібен несиметричний сигнал інструментального рівня. Найкращим рішенням тут є реамп-бокс, і на цю тему теж існує багато варіацій. У найпростішій формі використовується понижуючий трансформатор, який змінює як рівень сигналу, так і формат з’єднання. Більшість моделей також мають регулятори рівня вихідного сигналу та опцію ізоляції вхідного та вихідного контурів заземлення. Правильний реамп-бокс, наприклад, ART Dual RDB, набагато легший і зручніший у використанні, ніж згаданий вище варіант з використанням пасивного DI-бокса задом наперед.





Фантомне живлення









 
Коли ви з якоїсь причини не можете отримати фантомне живлення від приймача сигналу, вам знадобиться окреме джерело фантомного живлення ART Phantom I або Phantom II PRO, що працює від батарейки.





Преампи та атенюатори










 
Ще один маст-хев корисний аксесуар для кожного інженера — інлайн-атенюатор. Коли чутливий мікрофон працює з дуже гучним джерелом, він може легко генерувати вихідні сигнали лінійного рівня, які перевантажуватимуть ваш преамп. Якщо в самому мікшері, інтерфейсі або передпідсилювачі немає кнопки “Pad”, або ця функція недоступна апаратно, вам допоможе простий XLR інлайн-атенюатор.

Так, наприклад, NTI ML1 Adapter - 20dB пропонує ослаблення рівня сигналу на -20 дБ, інша модель NTI MR Adapter - 40dB забезпечує ще більшу атенюацію у -40 дБ.

Іноді проблема є протилежною — сигнал від мікрофона занадто низький, і тут рішенням є додатковий передпідсилювач або інлайн-бустер. Бренд sE Electronics пропонує компактні та прості преампи, вироблені за власною технологією sE Dynamite: DM1 Dynamite та DM2 TNT, що забезпечують посилення у +28 дБ.

Ці преампи працюють від фантомного живлення, але самі не пропускають його на мікрофон, адже вони призначені для використання з пасивними низькочутливими динамічними або стрічковими мікрофонами.




Адаптери подовжувачів через кабелі CAT5










 
Кабелі Cat 5E (і пов’язані з ними) широко поширеним та зручним, а головне доступним рішенням для аудіоз'єднань, через що вони стали також популярним варіантом для легких аналогових і цифрових мультикорів. Чотири окремі виті пари в стандартному кабелі Cat можна використовувати для передачі чотирьох окремих симетричних аудіосигналів, а за своїм характеристичним опором цей кабель підходить для передачі як аналогових, так і цифрових аудіосигналів AES3 на відстані до 100 метрів.

Для передачі чотирьох незалежних симетричних сигналів в одному напрямку через кабель Cat вам потрібна відповідна пара адаптерних коробок: блок введення Klotz CLAES-MINI40 з роз'ємами XLR-“мама” та блок виведення Klotz CLAES-MINI04 з роз'ємами XLR-“тато”. Також доступні для замовлення адаптери системи Radial Catapult.

Найдешевшим стандартним кабелем Cat 5E є UTP (неекранована вита пара), але використовувати неекранований кабель з аудіосигналами на великих відстанях не варто. Кабель Cat 5 FTP (екранована фольгою вита пара) вже має загальний екран та є мінімально допустимим варіантом для таких задач. На практиці в більшості таких систем використовуються кабелі Cat 6 FTP із загальним екраном, хоча кабелі Cat 7 S/FTP (повністю екранована вита пара) навіть кращі, оскільки вони мають окремі екрани для кожної пари провідників, а це може бути важливо для мінімізації перехресного проникнення каналів.




Перехідники, інвертори фази та м'ют-світчі











 
Часто буває, що банальний перехідник може вирішити важливу задачу, тому у вас має бути цілий арсенал необхідних комутаційних рішень. Тут вам допоможе паяльник, вибір кабелів MOGAMI чи KLOTZ та асортимент безкомпромісних конекторів Neutrik або бюджетних і якісних Rean. Останні два бренди також пропонують великий асортимент готових адаптерів в одному корпусі. Крім простих перехідників на різні конектори вам можуть знадобитися і “нетрадиційні” розвороти сигналів типу “тато-тато” або “мама-мама”, різні бочки-подовжувачі, у якості яких, буває, використовують навіть наскрізні виходи DI-боксів, але це теж рішення, прямо скажімо, нестандартне.

В будь-якому прокаті чи туровому сетапі є також дуже зручний інвертор полярності симетричних сигналів, наприклад Neutrik NA3FMX. Це інлайн XLR-перехідник, у якому піни 2 і 3 поміняні місцями (“гарячий” запаяний на “холодний” і навпаки). Застосувань у нього ціла купа, як на вхідних, так і на вихідних сигналах, за допомогою нього ви навіть можете реалізувати декодер мікрофонної стереосхеми Mid-Side.

М'ют-світчі можуть мати вигляд інлайн-перехідників або ж бути вбудованими прямо в XLR-роз'єм з поворотним кільцем-вимикачем, наприклад, Neutrik NC3FXS або NC3FXS-B. Таке рішення, якщо його немає у самому мікрофоні, може бути зручним як артисту на сцені, так і звукоінженеру з ток-бек мікрофоном.





Вимірювальні прилади











 
Ретельне налаштування кінцевого звукопідсилювального тракту є запорукою гарного звучання всієї системи, а для цього потрібен професійний вимірювальний інструмент. Багато хто зі звукоінженерів возить з собою вимірювальний комплект, що включає ноутбук зі спеціальним програмним забезпеченням, аудіоінтерфейс та вимірювальний мікрофон. Проте Phonic пропонують дуже зручне рішення “все в одному” — компактний ручний аналізатор PAA 3X.

Цей пристрій оснащений вбудованим літій-іонним акумулятором, симетричними вхідним та вихідним роз’ємами XLR, має знімний калібрований вимірювальний мікрофон з тримачем та виносний кабель у комплекті. PAA 3X пропонує багато функцій: 31- або 61-смуговий спектроаналізатор (RTA), вимірювач SPL (від 30 до 130 дБ), вимірювач часу реверберації, детектор полярності, функція Snapshot зі збереженням на комплектну SD-карту, вбудований генератор сигналів (рожевий шум, синусоїда, свіп, тест полярності) та різні криві зважування результатів вимірювань (A, B, C та плоска).

Крім цього ряд компактних спеціалізованих вимірювальних приладів та генераторів пропонує компанія NTI, звертаємо вашу увагу на акційні ціни.

Вимірювальні засоби та аналізатори — це дуже потужні помічники для звукоінженера, проте пам'ятаймо, що основні наші інструменти — це тренований слух, гарний музичний смак та глибокі технічні пізнання, які в купі складають талант і магію звукорежисури. Гарного вам звуку і безпроблемних робіт!

Адаптовано зі статті Г'ю Робджонса для журналу Sound on Sound.

Згадане у цій статті обладнання ви знайдете за прямими посиланнями, вставленими по тексту, а також у каталогах відповідних брендів від РеалМюзік: